Uusimmat kirjoitukset

AJANKOHTAISTA:

*Päivitetyn rekisteriselosteen löydät yhteystietosivulta.

*Nyt juhlitaan 5 vuotiasta yritystäni!

fb_oranssi

Kiitos vierailustasi!

Käyntejä kotisivuilla:61926 kpl

Uusimmat kuvat

images
20180802_183209_007

Work in progress!

Share |

Tiistai 22.11.2016 klo 9:41


20161128_073710_1.jpgVuosi Kirstin elämästä.

Reilun vuoden aikana olen jakanut päivityksiä asiakkaani Kirstin 45v. muutosprojektista. Päätavoite oli painonpudottaminen, samalla lihasmassan ylläpitäminen. Matkan varrella tavoitteeksi mukaan tuli 10km yhtäjaksoinen juoksu jossain juoksutapahtumassa ja laitettiin siihenkin aikatavoite. Alussa maalailtiin mukavaa juoksua, mutta selkeesti tuli lisäpotkua tekemiseen, kun otettiin mukaan myös aikatavoite. Kirstihän syttyy liekkeihin, kun on selkeä tavoite, joka siis saavutetaan ja mielellään ylitetäänkin. Kirsti on myyntitehtävissä eli ominaisuudet passaa myös siihen. Usein valmentajana on pitänyt toppuutella, ettei treenimäärät karkaa käsistä. Parasta palautetta on ehdottomasti se, että koko ajan olemme menneet tavoitteita kohti siten, että rasitusvammoja ei ole tullut ja lentsuiltakin on säästytty.

Alussa teetin Kirstillä huco profiilin, joka antaa lisätietoa mikä häntä motivoi.  Ja nyt kun katsoo taaksepäin, niin varsin tarkan kuvauksen tuo yhteenveto kertoi. Tätä tietoa hyödyntäen ja tietysti asiakkaan kanssa keskustellen saatiin valmennus sopiville aalloille. Kirstiä motivoi selkeesti tavoitteellisuus. Huco profiilissä Kirstillä korostuivat:

Tehokas eli seuraa ja analysoi tarkasti treenituloksia. Hyödyntää teknologiaa seuratakseen edistymistä ja tavoitteen toteutumista. Haluaa mieluusti tietää tutkimustuloksia ja tilastoja.Varusteet ovat usein huipputekniset. Yksilölajit mieluisia, mutta treenaa myös ryhmässä, jossa on tavoitteellisuutta. Tekijä eli haluaa suunnitelman, jota noudattaa kurinalaisesti ja annetussa aikataulussa. Hänelle on tärkeä tietää miten liikkeet tehdään ja tekee treenin teknisesti oikein. Rutiinit sopivat hyvin. Yksilölajit mieluisia, mutta treenaa myös ryhmässä, jossa on kurinalaisuutta ja tavoitteellisuutta.

Syksyllä 2015 startattiin: Treenattiin ja juteltiin menneestä, nykyisestä ja mihin halutaan mennä. Ruokavalio analysoitiin ja ohjeistus oli varsin suurella sudilla. Keskityttiiin siihen, että säännöllisestä liikunnasta tulisi osa elämää. Painokin tippui muutaman kilon syksyn aikana, mutta se ei ollut vielä oleellisinta. Vuodenvaihteen jälkeen aika oli kypsä ja paino lähti tasaiseen laskuun ja nyt 14kk myöhemmin saldo on -18kg vähemmän painoa/rasvaa, senttejä mahtava määrä ja myös viskeraalirasva (sisäelinten ympärillä oleva rasva) on hyvällä tasolla. Mittaukset olemme tehneet Inbody 720 Kehonkoostumuslaitteella. Tulos on huikean hyvä juurikin, koska paino on lähtenyt rasvasta ja lihasmassa on pysynyt korkeana koko ajan. Se ei tapahtunut itsestään vaan lihaskuntotreeniä on ollut koko ajan 2-3 kertaa viikossa. Lisäksi viikko-ohjelmassa on ollut juoksua, sauvakävelyä, huoltoa, tennistä ja uintiakin. Perusviikkoina liikuntaa melkein joka päivä jotain. Väliin palauttavia varsin keveitä viikkoja.

Ohjelma on ollut perustekemistä, ei hifistelyä eikä ihmedieettejä. Olemme miettineet arjen kokonaiskuvaa ja siihen sopivia tuunauksia.  Mukaan on mahtunut useampikin ulkomaanmatka ja illanviettoja yms. elämään kuuluvaa. Pikkasen niissä on eteneminen ollut hitaampaa, mutta ei mitenkään suuremmin. Merkittävänä onnistumisen osana on lepo ja Kirsti meneekin hyvissä ajoin nukkumaan ja unta tulee yli 8tuntia. Firstbeat mittaus kertoi keskimäärin 8tuntia 13min! Siitä aamulla virkeänä treenit ja sitten töihin. Firsbeatissä myös varmistui se, että vaikka työpäivät on todella hektisiä, niin vuorokauden kokonaispalautuminen oli hyvä. Kirsti sulkee koneen työpäivän päätteeksi ja ei tuo töitä kotiin, näin hän varmistaa sen, että on terävässä kunnossa seuraavinakin päivinä, viikkoina ja vuosina.

Nyt kun tavoite on ihan näpeissä, mietimme jo tulevaa ylläpitovaihdetta ja välineitä miten Kirsti pysyy saavutetuissa mitoissa. Visiota ja strategiaa tuleville vuosille. Kysyin Kirstiltä hänen vahvuuksiaan, millä tähän on tultu ja millä tästä eteenpäin. Hän listasi päättäväisyyden, määrätietoisuuden ja avoimuuden. No ihan varmasti ja kyseisillä vahvuuksilla korostuu se, että paras treeni on se mikä tulee tehtyä! Minä nostaisin vahvuuksista myös "pelisilmän", huumorintajun ja hurmaavuuden. Sanoisin, että naisessa on luonnetta ja vahvuuksia mihin vaan haluaa! 

Kirstin omin sanoin: ”Se tunne, kun tulosta syntyy..”. Pieni tilinpäätös. Minulle mikään ei ole motivoivampaa kuin se tunne, kun saavutat jotain (isompaa tai pienempää), johon olet tähdännyt ja panostanut ja saat siitä tavoittelemasi ”palkkion”. Jaksan juosta 5km lenkin – check. Teholenkkejä ystävän kanssa yhdessä – check. Cooperin testissä 2000m ylitetty – check. Kymppi juostu ja vielä tavoiteajassa – check. Maastavedossa nostan oman painoni – lähes check.  Pieniäkin onnistumisia on tuuletettu - erityisesti ystävien erittäin positiivisella tuella. Ylimääräiset kilot ovat karisseet siinä ohessa kuin varkain.

Yksin tämä tuskin olisi onnistunut näin täydellisesti. Syksyn verkkainen edistyminen olisi tappanut kipinän (yksi luonteenpiirteistäni), jollei joku olisi potkinut eteenpäin ja tuonut esille niitä pienimpiäkin muutoksen merkkejä. Liisan rooli valmentajana on ollut tällä matkalla merkittävä. Liisa on ollut se joku, joka ottaa toiveeni vakavasti ja muuttaa ne organisoiduksi toiminnaksi. Aivan kuin olisin oikea urheilija enkä keski-ikäinen piirimyyjä. Liisa toppuuttelee tarvittaessa, mutta erityisesti kannustaa heikkouden hetkellä.

Ja nythän ollaan vasta päästy vauhtiin. Olen vuosien varrella laihduttanut mitä erilaisemmilla metodeilla ja päässyt enemmän tai vähemmän kulloiseenkin tavoitteeseeni – kunnes viimeistään parin vuoden päästä on taas ”palattu vanhaan” ja paino on alkanut nousta. Seuraavana tärkeänä tavoitteena onkin löytää sopiva tasapaino, jolla homma pysyy edelleen hanskassa – ja se kympin aika paranee entisestään. Tässä meillä riittää työsarkaa kerrakseen Liisan kanssa!

 

20161128_095429.jpg

Alhaalla kuva kesällä 2015 ja vieressä marraskuu 2016 eli noin 18kg askel keveämpänä ja kroppa nopeampana, voimakkaampana, liikkuvampana.

Kirsti_heina2_2015.jpg


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini