Uusimmat kirjoitukset

  • 10.11.2021Recover or not to recover, that is the question!Lue lisää »
  • 28.7.2021 10:20Liikkuminen on hyväksi mielelle ja keholle!Lue lisää »

fb_oranssi

Kiitos vierailustasi!

Käyntejä kotisivuilla:166886 kpl

Uusimmat kuvat

peppitiimi
img_20190726_111801

Recover or not to recover, that is the question!

Share |

Keskiviikko 10.11.2021


Jaan uudelleen tarinani Ursulasta. Sillä päivityksellä, että Ursulalla tuli nyt marraskuussa 500kertaa täyteen Priimadonnien ryhmätreeneissä. Se kertoo mm. pitkäjänteisyydestä, kunnianhimosta ja sitoutumisesta omaan hyvinvointiin. Kertoo se varmaan myös hyvää Priimadonnista ja treeneistäkin!
Aika useinhan kuntoilu on samojen asioiden toistamista viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Kun hoksaa ison näkymän omaan terveyteen ja hyvinvointiin ja mitkä asiat siihen vaikuttaa, niin asioiden priorisoiminen ja toistaminen loksahtavat paikoilleen. Itselleen merkityksellisten asioiden tekeminen! Hyvä kunto on kykyä selviytyä päivittäisista toiminnoista valppaana ja tarmokkaana liiallisesti väsymättä ja kykyä kohdata yllättäviäkin tilainteita sekä nauttimaan erilaisista vapaa-ajan toiminnoistaan. (Mosby´s Medical and
Nursing Dictionary ,1986). Hyvä kunto on mm. parempaa stressisietokykyä ja resilienssiä.
Kuva eilisestä 500 -juhlatreenistä. Harmaa sateinen marraskuukin on hyvä treenikuukausi!

Screenshot_20211110-095314_Gallery.jpg

Ursula, 60v teki Firstbeat-mittauksen helmikuussa. Edellisen kerran mittasimme pari vuotta sitten.

Taustatietona sen verran, että Ursula on ollut valmennettavanani viitisen vuotta, ensin henkilökohtaisena asiakkaana ja myöhemmin hän siirtyi pienryhmävalmennukseeni. Ursula työskentelee asiantuntijatehtävissä ja vaativa työ on mm. tietokoneella työskentelyä, kokouksia ja matkustamista.

Ursulan päivät ovat kiireisiä ja hän tekee etukäteissuunnittelua ja priorisointia, jotta saa myös liikunnan mahtumaan viikkoihinsa. Pienryhmä Priimadonnien kolme viikkotuntia ovat kalenterissa, työpäivan aikana hän tekee taukoliikuntaa ja käyttää portaita. Kun mahdollista hän kävelee tapaamiseen yhteistyökumppanin luo, tennarit jalkaan ja menoksi. Muutaman kerran viikossa ennen töiden aloittamista Ursula ehtii vielä mäkeen juoksemaan ja uutena lajina viikossa ovat pienet joogahetket. Virkistyneenä jaksaa työpäivän ja vielä muutakin työajan jälkeen. Varsin ehtivä nainen!

Firstbeatin raportti kertoo Ursulan hyvästä tasapainosta ja palautumisesta. Arjessa ja erityisesti vapaapäivästä löytyy kiitettävästi palauttavaa “vihreää” aikaa, jossa akut latautuvat. Vahvistusta on tullut kaikilla osa-alueilla sitten edellisen mittauksen. Liikuntantapisteet ovat täydet mahdolliset ja Ursulan keskimääräinen askelmäärä on n. 15 000/pvä, mikä on mahtava määrä! Samaa tarinaa kertoo Polarin hyvinvointiranneke pidemmältäkin kuukausien ajanjaksolta. Hienoa, että tuollainen askelmäärä onnistuu myös “istuvassa” työssä.

Ursulan vinkki on, että liiku/kävele kun se on mahdollista ja aika usein se on mahdollista! 

Firstbeat Hyvinvointianalyysi auttaa hallitsemaan stressiä, palautumaan paremmin ja liikkumaan oikein. Hyvinvointianalyysi perustuu sydämen sykevälivaihtelun analyysiin.Tavoitteena on löytää tasapaino työn ja vapaa-ajan sekä kuormituksen ja levon välillä, sekä tunnistaa omat vahvuudet ja kehityskohteet. Olennaista ei ole täydellinen stressin puuttuminen, vaan riittävä palautuminen ja sopivan elämänrytmin löytäminen. 

Avainsanat: firstbeat, hyvinvointi, hyvinvointinanalyysi, palautuminen, askelmäärä